Klachtenfolder
Klachtenfolder
Een klacht, uw recht en onze aandacht om te verbeteren!
Uw mening telt
Bij Felay Thuiszorg streven wij naar hoge klanttevredenheid. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent over de zorg die u, uw naaste of iemand uit uw omgeving ontvangt. Dit kan gaan over de kwaliteit van zorg, bejegening, wachttijden, communicatie, of andere aspecten van onze dienstverlening.
Wij horen het graag wanneer u ergens tegenaan loopt. Uw klacht geeft ons waardevolle inzichten om de zorg te verbeteren.
Daarom hebben wij een heldere klachtenprocedure ingericht.
Wanneer kunt u een klacht indienen?
U kunt een klacht indienen als:
- U zorg of dienstverlening ontvangt van Felay Thuiszorg.
- U een naaste, wettelijk vertegenwoordiger of zaakwaarnemer bent van een zorgvrager (met schriftelijke toestemming).
Toestemming geven:
Als iemand anders namens u een klacht wil indienen, dan moet u die persoon schriftelijk machtigen. Dit kan via het bijgevoegde klachtenformulier.
Waarover kunt u een klacht indienen?
Een klacht kan over verschillende zaken gaan, zoals:
- De omgang met u als zorgvrager.
- De geleverde zorg of hulpverlening.
- Niet nagekomen afspraken.
- Onvoldoende informatie of voorlichting.
- Wachttijden of bereikbaarheid.
- Financiële kosten (let op: financiële klachten vallen buiten de klachtenregeling).
- Onvrijwillige zorg (valt onder een andere wet – zie hieronder).
Eerste stap: bespreek uw klacht
Bespreek uw klacht eerst met uw contactpersoon of de betrokken zorgverlener. Vaak kunnen problemen op deze manier direct opgelost worden.
Tweede stap: onafhankelijke klachtenfunctionaris
Komt u er samen niet uit? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris van SPOT, die:
- Onpartijdig is.
- U helpt bij het formuleren en bespreken van de klacht.
- Bemiddelt tussen u en Felay Thuiszorg.
- Geen oordeel velt, maar adviseert over mogelijke oplossingen.
De klachtenfunctionaris streeft ernaar om binnen vier weken een advies uit te brengen. Hoor en wederhoor worden altijd toegepast.
Contactgegevens voor klachten
U kunt de klachtenfunctionaris van SPOT bereiken via:
📧 E-mail: klacht@verenigingspot.nl
📬 Postadres:
Vereniging SPOT
t.a.v. de klachtenfunctionaris
Trasmolenlaan 5
3447 GZ Woerden
📞 Telefoon: 035 – 542 75 17
🌐 Website: www.verenigingspot.nl/klachten
De klachtenbehandeling is kosteloos. Indien u zelf externe hulp (bijv. advocaat) inschakelt, zijn deze kosten voor eigen rekening.
Klachtenregeling en wetgeving
Felay Thuiszorg is aangesloten bij branchevereniging SPOT. Op basis van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) hebben cliënten recht op:
- Een zorgvuldige klachtenprocedure.
- Een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
- Toegang tot een geschillencommissie, indien nodig.
- De klachtenregeling is niet van toepassing op:
– Klachten van financiële aard.
– Klachten over onvrijwillige zorg volgens de Wet zorg en dwang (Wzd). Hiervoor gelden andere procedures.
Wat als u er niet uitkomt?
Lukt het niet om met hulp van de klachtenfunctionaris tot een oplossing te komen? Dan kunt u een formele klacht indienen bij een onafhankelijke geschillencommissie:
Geschillencommissie Zorg en Welzijn – Stichting Zorggeschil
🌐 Website: www.zorggeschil.nl
📬 Alleen per post:
Stichting Zorggeschil
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
Ook deze procedure is kosteloos, tenzij u een adviseur of jurist inschakelt.